Bana bir masal anlat, sonu mutlu olsun

YORUM | Prof. Dr. MEHMET EFE ÇAMAN

“Baba, bana bir masal anlatsana!” 

“Olur. Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler olur mu?”

“Hayır, birçok kez anlattın onu. Başka masal isterim!”

“Ya Kara Keçi ve Sarı Keçi?”

“Onu daha dün anlatmıştın!”

“Yahu kızım sana da masal beğendiremiyorum! Kırmızı Başlıklı Kız nasıl olur?”

“Aman baba, hep aynı masallar. Uydursan bir tane olmaz mı sanki?”

“Peki kızım. Seni mi kıracağım! Deneyeyim madem!”

“Ama sahici gibi olsun. Hep aynı tipte masallar anlatıyorsun. Kahramanlar hep kazanıyor, masalın sonu hep mutlu oluyor. Bu sefer ne olursun gerçekçi olsun. Ben artık büyüdüm!”

“Tamam kızım. Oldu. Söz! Başlayalım bakalım:”

“Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, çok uzak diyarlardan birinde çok mutsuz insanların yaşadığı bir ülke varmış. Bu ülkede insanlar sürekli mutsuzluktan şikâyet eder dururlarmış. Fakat kimse birbirini mutsuz etmekten de geri kalmazmış. Bu ülkenin insanları sürekli birbirlerini gözlerler, birbirlerinin yanlışlarını bulmaya çalışırlar, kendilerinin yaptıkları her şeyin de tek doğru olduğuna inanırlarmış. 

Her toplumda olduğu gibi, bu insanlar arasında da birbirlerinden farklı düşünenler, birbirlerinden farklı şeylere inananlar, birbirlerinden farklı değerleri olanlar yan yana yaşarlarmış. Ama diğer toplumlardan farklı olarak her grup diğer gruplara kendi yaşam tarzını, değerlerini, önceliklerini ve tercihlerini dayatmaya çalışırmış. Hiçbir grup diğerlerini kendisiyle eşdeğer ve eşit görmez, onları düşman addeder, yüzlerine gülüp arkadan kuyularını kazarmış. 

Her grup kendilerinden birileri devletin başına geçsin istermiş. Çünkü bu yolla kendilerinden olmayanlara karşı daha kolay üstünlük elde edeceklerini bilirlermiş. Tümüyle kendilerinin isteklerine göre kararlar almak, kendileri gibi olmayanları hiçbir şekilde dikkate almamak, belki de en nadir ortak noktalarından biriymiş. Çünkü her grup fırsatını bulup da gücü ele geçirince aynı şekilde hareket edermiş. Böylece sonunda ülkenin başına kötü bir padişah geçmiş. Önce bazı iyi işler yapmış, karakteri iyiymiş gibi yapmış, böylece insanların desteğini kazanmış. Sonra gerçek yüzünü göstermiş. İktidarları süresince diğer gruplara hayatı dar etmiş. Korkunç bir zulüm başlatmış. Güçlendikçe zulmünü arttırmış. Ona destek olan başka kötü grupların desteğini alabilmek için onların istediği daha da kötü şeyleri yapmaya başlamış

Böylece yıllar yılları kovalamış. 

Tüm zorluklara karşın, bir gemide inatla birbirlerinden farklı yönlere doğru kürek çeken tayfa gibi, bu padişahın hükümranlığı altındaki ülkedeki tüm ilerleme potansiyeli tükenmiş. İyi olan, hatta vasat olan her şey kötüye dönüşmüş. Bu ortamda insanların birbirlerine karşı olan şüpheleri derinleştikçe derinleşmiş, zamanla nefrete dönüşmüş. Sonunda birbirleriyle yan yana var olan, ama kendilerini birbirlerine ait hissetmeyen kutuplar halini almışlar. Daha önceki ayrılıkları artık açıkça bir husumet ve çatışma halini almış. 

Bu ülkedeki insanlar her ne kadar birbirlerinden çok farklı olduklarını düşünseler de, aslında birbirlerine çok benziyorlarmış. Hepsi de aynı nefretin kurbanı, aynı mutsuzluk kaderinin ortağıymış. Çocukları aynı zehirle zehirleniyor, bu nefret ortamında sevgiden, iyilikten ve güzellikten uzak, kötülüğün, husumetin, çekişmenin, itişmenin içinde anne babaları kadar mutsuz ve umutsuz, hayatlarına devam ediyorlarmış. Kimse içine doğdukları veya bir şekilde kendilerini ait hissettikleri gruptan kendisini soyutlayamıyor, o grubun dışında hayatını anlamlı kılacak hiçbir kimlik bulamıyormuş. Tek kimlikleri, ötekileştirdikleri insanlar gibi olmamak üzerine kuruluymuş. Yan yana aynı ortamda okuyan, çalışan, yaşayan bu insanlar, birbirlerinden tümüyle uzak, birbirlerine yabancı, birbirlerini anlama yetisini kaybetmiş şekilde anlamsız ve acınası hayatlarına devam ediyorlarmış. Arada birileri uyanıp bu hazin durumu fark etse ve çevresini uyarsa, hemen hainlikle, öteki tarafa geçmekle, kendi grubunu satmakla suçlanırmış. Bu farklı paralel toplumların üyeleri birbirlerinden o kadar uzaklaşmışlar ki, artık günlük hayatlarında onları gözlemleyen yabancılar bile bu insanların aynı ülkenin insanları olduklarına zor inanır hale gelmişler. 

İnsanlar bir türlü bir araya gelip asgari müştereklerinde birleşemiyorlarmış. Kötü yürekli padişahın ve adamlarının karşısına geçecek bir cesur ve dürüst kimse çıkamamış. Çünkü dedim ya, insanlar bölünmüş, parçalanmış, birbirlerinden nefret eder durumda çaresizce çırpınıp duruyorlarmış. Kimsenin aklına birleşme gelmiyormuş. Partizanlık, tarafgirlik, öznellik, kabilecilik gibi aklınıza gelebilecek her türlü bölünme gerekçesi, bu ülkede geçer akçeymiş. Bu ortamda sağlıklı, liyakate dayalı, herkese eşit koşullar sunan rekabetçi bir eğitim sistemi, tarafsız bir bürokrasi, kapsayıcı bir devlet, rasyonel işleyen bir ekonomi oluşamamış. Tüm olanaklar, kaynaklar, devletteki kadrolar, iş imkânları kabile aidiyetleri üzerinden sahiplerini bulurmuş. Korkunç bir kötü yönetim bir virüs gibi tüm ülkeyi istila etmiş ve işleyen tüm kurumları zamanla felce uğratmış. Yine de iktidar sahipleri ellerindeki politik gücü kullanarak kendilerinden gördükleri insanlara kol kanat geriyor, ülkenin azalmakta olan kaynaklarını bu yakın çevrelerine ve tabanlarına dağıtarak iktidarda kalmaya devam etmeyi umuyorlarmış. Dahası, kendileri için tehlikeli gördükleri diğer grupları takibata alabilmek için onların terörist ve kriminal olduklarını ileri sürerek, kontrolleri altındaki bürokrasiyi, mahkemeleri, polisi ve diğer devlet kurumlarını kullanarak, hasımlarını ve ötekileştirdiklerini devletin ve toplumun dışına itiyor, kendilerine “onlarsız bir alan” açıyorlarmış. 

Bu distopyada kendilerinden olmayan on milyonlarca insan etnik kökenlerinden ve kültürlerinden dolayı dışlanmış. Hem de son 100 yıl içinde! Dillerini konuşmamak, çocuklarına kendi isimlerini vermemek, diğerlerinin milletine ait olduklarını söylemek gibi koşullarla varlıklarını garanti altına almışlar, ama yine de kim olduklarını unutmayanları ve kimliklerinde ısrarcı olanları büyük ayrımcılıklar yaşamış, acılar çekmiş. 

Sayıları milyonları bulan başka bir gruptan insanlarsa, kendilerini tanımladıkları dini-sosyal bir grup aidiyeti üzerinden birtakım bahanelerle dışlanmış, kitleler halinde işleri, mülkleri, maddi imkânları, kurumları ellerinden alınmış. Aralarından bazılarının işledikleri iddia edilen suçlar yüzünden kitlesel olarak kriminalize edilmiş, hapse tıkılmış, işlerinden atılmış. 

Bunlar gibi birçok başka grup, bu toplumun son 100 yıllık tarihinde benzer felaketlere uğramış. Ancak gerçek şu ki kimse kendilerinden olmayan bu insanların dertlerini dert etmemiş, başını öte yana dönerek hayatlarına devam etmeyi seçmiş. Milyonlarca insan sadece başka bir dil konuştuğu veya başka bir dine inandığı için topluca sürülmüş, soykırıma uğratılmış, yollarda ölmüş, öldürülmüş. Daha şanslı olan milyonlarcası kaçmayı başarmış ve ülkelerine bir daha asla geri dönememiş. 

Bu ülkede nasıl ki daha önce zulme uğrayanlarla kimse ilgilenmediyse, şimdi zulmün kurbanı olanlarla da kimse ilgilenmemiş. Zulme uğrayanlara sırtını dönmek de, belli ki bu ülkedeki insanların diğer bir ortak özelliğiymiş. 

Bu mutsuzluklar, umutsuzluklar, zulümler, ölümler – hiçbir şey bu ülkedeki insanları uyandıramıyormuş, onları birleştiremiyormuş, onları aslında birbirlerinin kardeşi olduğuna ikna edemiyormuş. Bu fesat ve tükenmeyen fetret atmosferinde başa geçen kimse aynı düzeni devam ettiriyormuş.” 

“Ama baba, bu çok üzücü! Peki sonra? Sonra ne olmuş?” 

“Sonrası bu kızım. Masalın sonu yok, çünkü bu masaldaki insanlar daha masalın sonunda neler olacağına karar vermemişler.” 

“Ama olmaz ki baba! Bu yaptıkları çok saçma. Neden bir araya gelmiyorlar? Neden konuşup anlaşmıyorlar? Hep mutsuz mu olmak istiyorlar?” 

“Ben de kendime bu soruları soruyorum kızım. İnan yanıtını ben de bilmiyorum!” 

“Galiba Pamuk Prenses veya Kırmızı Başlıklı Kız daha iyi olurdu. O masallarda ya kötü cadı ya da kötü kurt kaybediyor. İyiler kimse onlar kazanıyor. Masalın sonu ‘onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine!’ diye bitiyor.” 

“Biliyorum kızım. Ama sen benden gerçekçi masal istemiştin, unuttun mu?”

“Evet, ama bu çok umutsuz! Çok üzücü! Ne olur beni üzme, ümit dolu anlat, sonu iyi bitsin, herkes mutlu olsun. Onlar da muradına ersin, biz de kerevetine çıkalım!” 

“Peki. Öyle olsun! Ama sen bunun gerçek olmayan bir masal olduğunu unutma sonra. Olmaz mı?” 

“Anlaştık. Sen bana duymak istediklerimi anlat! Gerçek olup olmadığı umurumda bile değil!” 

“Tamam. Bak dinle o zaman mutlu sonu:”

“(…) Derken efendim, bir gün o ülkedeki birçok farklı gruptan insanlar kötü padişahı yenmek için onun karşısına iyi bir adam geçirmeyi akıl etmişler. Bu iyi adam, padişahın sürekli kustuğu nefrete rağmen herkesi kucaklayan, herkese gülümseyen, herkesi kardeş olmaya davet eden tutumundan taviz vermemiş. Giderek herkesin saygısını ve ondan da önemlisi sevgisini kazanmaya başlamış. 

Padişahın destek bulduğu kesimler giderek azalırken, iyi adamı destekleyenler artmış. İnsanlar birleştiklerinde güçlendiklerini, güçlendikçe umutlarının arttığını görmüşler. Bunu gördükçe bir kartopunun çığa dönüşmesi gibi büyümüş, büyümüşler!” 

“İşte şimdi olmaya başladı, baba! Ama uykum geldi artık. Sonunu anlat!” 

“Sabret kızım. Bitiyor:”

“(…) Neyse, lafı uzatmayalım, iyi adam sonunda kötü padişahın yerine başa geçmiş. İnsanları farklarına karşın kardeş olduklarına ikna etmiş. İnsanların kalplerindeki yaralar kabuk bağlamış, sonra iyileşmiş. Yeniden bir arada olmaktan hoşlanır olmuşlar. Birbirlerine şüpheyle ve nefretle yaklaşmanın esas mutsuzluk kaynağı olduğunu, kötülerin de bundan beslendiğini anlamışlar. 

İyi adam, uzun süre ülkenin başında kalmış. Ülke sakinleşmiş, adil, huzurlu ve mutlu, herkesin kendi olabildiği, özgür olabildiği bir yere dönüşmüş. Ve masal da böylece sona ermiş.”

“Hah, bak şimdi oldu işte! Bu masalı sevdim. Ama son cümleyi de söyle lütfen baba!” 

“Elbette güzel kızım! Nasıl da unuttum! Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine!” 

“Tatlı rüyalar!” 

Türkiye'de bu haberi engelsiz paylaşmak için aşağıdaki linki kopyalayınız👇

6 YORUMLAR

  1. Hikayenin sonunda eski şerif ve yargıç yolsuz belediye başkanına ve onunla suça batanlara şunu soruyor; “Sizin hükmünün neye göre verelim?” Tüm çabalarına rağmen çıkamadığım bu ülkede, bu sonu görmek nasip olur inşallah.

    Ama diğer yandan, yer yerinden oynadı, sanki “Kızılderili kapandı ” ardından da sanki küçük bir tufan yaşandı ve siyasilerin halkı çoktan terkettiği anlaşıldı ama bu halk halen onların peşinden ayrılmıyor. Bilmiyorum belki ‘Güneş batıdan doğunca’ bir aydınlanma olur.

  2. Seviye o kadar düşük ki iğrenç durumda. Türklüğü anti PKK ya indirgediler. Türklüğü tanımlarken sadece PKK karşıtı olarak kullanıyorlar. Bunlar PKK ya o kadar sarıldılar ki adeta PKK yı kimin var ettiği ortaya çıkıyor. Var olabilmek için tamamen PKK dan medet umuyorlar. PKK ile yatıp PKK ile kalkıyorlar. Adeta herşeyin rengini PKK ya boyuyorlar ve kendilerini PKK olmayan olarak tanımlıyorlar. Türklük Türk olalı böyle eziyet görmedi. Bahçeli Türklüğünü anlatmak için karşısındakileri PKK lı olarak tarif ediyor. Demek istiyor ki ben PKK lı değilim. Kendisini bile anlatırken hayırlı şeylerden bahsedemiyor ve PKK ya sığınıyor. Onlar PKK destekçisi ben PKK olmayanım demek istiyor. Ağızlarında sadece PKK var. Dikkat ederseniz hak vereceksiniz. İnsan PKK dan yardım aldığını bu kadar da belli etmez ki. Güne PKK ile başlıyorlar PKK ile bitiriyorlar. Ben artık kimin PKK nın arkasında durduğuna eminim. Daha açık söylemek gerekirse Tayyip, Bahçeli, Perinçek PKK yı rakiplerini devirmek için kullanıyorlar. Bu şartlarda PKK nın bitmesini beklemek saflık olur. Hem Suriyede PKK yı Işid üzerinden parlatmışlardı. PKK nın gözlerine soka soka bombaları taşımalarına seyirci kalmışlardı. Askerin önünden pislik içindeki PKK lı insansızlaştırılmış yaratık gülerek cephane taşıyor, asker seyrediyordu. Bu onursuzluğu da yaptırttılar. Türkleri böyle onursuzca davranışlara alıştırıyorlar. Sürekli insanı kendi seviyelerine indirmeye çalışıyorlar. Şimdi de müslümanlarına ve milliyetçilerine ve maocularına ellerine PKK sopasını tutuşturmuş, bununla rakiplerinize vurun diyorlar. Türklüğü, varlığı, insanlığı PKK ya indirgediler. Sabah akşam PKK konuşuyorlar. Ağızlarından gün boyu en çok PKK lafı çıkıyordur. Bunlara siz kendinizi tanıtırmısınız dediğinizde ben anti PKK yım diyecektir. Türk kimliğini tarif ettiğinde anti PKK kimlik olarak tanımlanıyor. Her yerin rengini PKK ya boyamışlar. Boyasız bir yer gösterip burası benim diyorlar. Anlatacak hikaye olmayınca PKK üzerinden hikaye anlatmak kalıyor. Hayatı sadece PKK ya indirgemişler. İnsanlar normalde bu şartlarda boğulması lazım. Ama insanlar boğulma hissini fıtrat sandığından of yeter diye tepki koyamıyor. Gecekonduda oturan insanlar bile dünyanın hakikatini öğrenmiş durumdalar. Rakiplerine “o aslında PKK ya destek veriyor” büyük hakikatı dillendiriyor. Yani farkında olmadan kendisini anti PKK olarak tanımlıyor. Yani kendi kimliğini tarif etmek için PKK yı ağzına almak zorunda. Ne iğrenç şey. Mide bulandırıcı. Karayılan, Apo üzerinden Türk kimliğini tanımlıyorsun. Bahçeli “Onlar Karayılanı destekliyor, biz Karayılanı desteklemiyoruz” Burada kendi kimliğini ifade etmiş oluyor mu? Hainler ve Kahramanlar. Yani ikiye ayrılıyor. Ya Karayılanı desteklemeyenler grubuna dahil olup kahraman oluyorsun yada Karayılanı destekleyenler olup hain oluyorsun. Ben kahraman olmak isterim. O zaman ben Karayılanı desteklemeyenler grubuna yani Perinçekin, Bahçelinin grubuna üye olmalıyım. Örümcek ağlarını atmışlar adeta, kim takılırsa. Karayılan üzerinden bir 80 milyonu sınıflıyorsun. Türklerin yarısı Karayılana destek veriyor diğer yarısı Karayılana destek vermiyor. Küçük bir PKK nın bu kadar büyütülerek 80 milyonu Karayılan üzerinden tasnif etmek PKK nın bile hayal etmediği şeydir. Seçimleri PKK belirliyor. PKK ya destek verenler mi vermeyenler mi kazanacak? Yani bu belirleyici güç için PKK nın gücünü 1000 kat arttırmanız gerekirdi. Peki PKK yı bu kadar etkili, belirleyici, güçlü kılmak için neden PKK çok büyük gösterilmeye çalışılıyor? Yani PKK neden olduğundan daha güçlü gösteriliyor. Çünkü PKK çok tehlikeli gösterilmeli ki rakiplerini PKK tehditi üzerinden vurmak için. Mesela Hizbullahı küçük gösterdiklerinden yada büyütmediklerinden Bahçeli bile Hizbullahtan rahatsız olmadı. Ama muhalefet Hizbullah üzerinden hergün yayın yapabilse Bahçelinin hergün Hizbullahla kafalarını tokuştururdu. Bir elinle Hizbullahın saçını kavrayacaksın diğer elinle Bahçelinin kafasını tutacaksın Türklüğe ibreti alem olsun diye bol bol fotoğrafını çekip yayınlayacaksın. Bahçeli yanık yanık PKK dedikçe, adam sanki PKK yı zikrediyor, sende Domuz bağıyla Bahçelinin fotoğraflarını göstereceksin.

    Aslında bütün ezberler bozuldu ama insanlar hala eski alışkanlıklarını devam ettiriyor.

  3. Onca olumsuz ve zülümlere bir ceza olarak veya ilahi bir ikaz olarak deprem gibi büyük bir felaket olacağını sanıyordum…
    Demediniz amma…
    Belki de olmuştur, kimbilir?

  4. Ayının kırk türküsü varmış, kırkı da armut üstüne.
    Çaman’ın türküsü de; Türkler kötü, soykırımcı, zalim, ezilenden değil de güçlüden yana, vb.
    Elbette kendi grubuna toz kondurmuyor, gurubun yaptıklarından bahsetmiyor bile. Sen ve senin gibiler sütten çıkmış kaşıksınız ama biz kötüyüz öyle mi. Bu nasıl bir ikiyüzlülüktür, nasıl bir utanmazlıktır.
    Masalda bahsi geçen iyi adam da kripto Ermeni dönmesi K.Kılıçdaroğlu. Bir Ermeni, Türklerin Cumhurbaşkanı olacak, Türklere barış, kardeşlik, dostluk getirecekmiş.
    Azerbaycan Türklerinin düşman işgali altındaki topraklarını kurtarmak için yaptığı ve mutlak haklı olduğu 2. Karabağ Savaşı’nda, Çaman gibilerin kimden yana olduğunu tahmin etmek hiç zor değil. Çünkü bu zehirli zihniyet Türk karşısında kim varsa ondan yanadır.
    Ermenistan’da bir Türk’ün devlet başkanı adayı olması değil, yaşaması bile düşünülemez. Ama bir Ermeni Türkiye’de devlet başkanı adayı olabiliyor, kim daha hoşgürülü.
    Bay Çaman; diyelim ki her şeye rağmen seçimi Yıkım Ekibi kazandı ve Türkiye’ye dönme yolun açıldı. Dedelerine defalarca küfrettiğin, “Katil, Soykırımcı” dediğin Türk halkının yüzüne nasıl bakacaksın, hiç mi utanman yok.

YORUM YAZIN

Lütfen yorumunuzu yazın
Lütfen isminizi girin